Saturday, February 12, 2011

Anagama's Journey


At the beginning only lines, crossing the paper, the ground and the mind.
No início apenas linhas, cruzando o papel, o chão e a imaginação.  

First, following the Sensei steps, we must to be grateful and thanks to the earth
it's possibilites and beauty...  
And then, start digging.
Primeiro, seguindo os passos do Sensei, é preciso ser grato,
agradecer à natureza, suas possibilidades e belezas... 
E então, começar a escavação.
 
And as we go deeper in the earth, and into ourselves, the beauties and surprises...
E a medida que nos aprofundamos na terra, e nós mesmos, nas belezas e supresas...
 
...by tired, by responsibility, by the earth on my feets; I am a little out of breath.
...pelo cansaço, pela responsabilidade, pela terra nos meus pés; fico um pouco sem ar.

And I'm in doubt if we're really making just a kiln, but I´m inclined to find a poem fire.
But for now, the hypnotic flames are just praticing it´s dance, in somewhere else...
E fico em dúvida, se estamos mesmo fazendo apenas um forno ou um poema à prova de fogo.
Mas por agora, as hipinóticas chamas apenas ensaiam sua dança, em algum lugar...



Making a new home to an old dream

 The old chicken coop
O galinheiro desativado

 Time to break everything
Começando a reforma

 Cleaning
Limpando

Roof
Telhado


I thing that Ikoma Sensei liked the first step to my "Anagama's Journey"
Eu acho que Ikoma Sensei gostou do primeiro passo para minha "Jornada do Anagama".

Inspiration



Fotos by my dear friend Iweth Kusano - Feb. 9th. 2011
Kenjiro Ikoma Sensei

Thursday, February 10, 2011

Workshop: Ceramic Glazes

Some results from past workshops:
Alguns resultados de cursos passados:
Electric kiln / Forno Elétrico

 Gas fired / Forno a Gás

Ash glazes/ Vidrados de Cinzas

Monday, February 7, 2011

Glaze's tests

Work table today...
 Mesa de trabalho de hoje...

One of the things I like most about Pottery is the glaze process.
Once I still fire my pieces in electric kiln, but I really Iove the results of a gas or wood kiln, I am not satisfied with my results.
I have lots of boxes with glaze tests and every time I open one of these boxes and look to one of these tests I feel like my perception changed. Well I am sure that it really changes. So, new ideas comes and new adjusts are necessary too. I never stop to read, research and observe.
The result is a never ending process about new tests, but with the same feeling, same expectations like the first time.


Uma das partes que mais gosto da cerâmica,
sem sombra de dúvida, é a elaboração dos vidrados.
Eu ainda queimo minhas peças no forno elétrico e nunca estou satisfeita, estou sempre buscando resultados que se assemelhem aos da queima a gás ou a lenha.
Tenho inúmeras caixas com placas de testes.
E sempre que vou dar uma olhada nelas depois de um tempo, é como se meu olhar mudasse, aliás, acho que muda mesmo.
Afinal, estou sempre lendo, pesquisando e observando.
E  idéias surgem, ajustes se tornam necessários.
Resultado, estou constantemente fazendo novos testes, mas é sempre a mesma sensação,  a mesma expectativa, como se fosse a primeira vez.

Saturday, February 5, 2011

Natural Ash





 I coiled it on band wheel.
Fired at Ikoma Sensei anagama, 1300ºC, no glaze outside , just the 
ashes that fly inside the wood kiln and settled on the piece.
Celadon glaze inside.

Eu modelei com cobrinhas, no torno de mesa.
Queimada no forno anagama de Sensei Ikoma, 1300ºC, sem esmalte na parte externa, apenas 
o depósito das cinzas provenientes da queima em forno a lenha.
A parte interna da peça foi esmaltada com celadon.

Thursday, February 3, 2011

New Glaze

At the same "Jeans Glaze" base, I changed the percentages a little and the color oxides too. 
Now it´s stable. But, don´t have a name yet... Do you have a suggestion?

News are coming. I´ll tell you soon!
Now I'm in a big hurry...
Na mesma base do esmalte "Jeans" eu alterei um pouco os percentuais 
e os óxidos colorantes também.
Agora está estável. Mas não tem um nome ainda... Vocês têm uma sugestão?

Novidades estão vindo. Logo conto para vcs!
Agora estou numa correria...

Monday, January 31, 2011

Enigmatic look

Silver 950 ring, ceramic stone with overlay glazes.
The eye of God.

Summer


Electric kiln, 1250ºC.

..."A something in a summer’s noon —
A depth — an Azure — a perfume —
Transcending ecstasy."...
Emily Dickinson (#122)

 
..."Algo, no meio-dia de verão,
Uma pronfundidade - um azul - uma fragrância,
Que o êxtase transcende."...


Emily Dickinson (#122)

Monday, January 24, 2011

First International Ceramic Artists Meeting at USP - SP - Brazil

 

This is a great opportunity. Congratulations to the event organizers!
We really need this kind of initiative. 
Esta é uma ótima oportunidade. Parabéns aos organizadores do evento! 
Nós realmente precisamos deste tipo de iniciativa.
 :-)

Saturday, January 22, 2011

Tédio or "The egg of experience"


Raku

“Boredom is a vital problem for the moralist, since half the sins of mankind 
are caused by the fear of it.” 

Bertrand Russell

“If sleep is the apogee of physical relaxation, boredom is the apogee of mental relaxation. Boredom is the dream bird that hatches the egg of experience. A rustling in the leaves drives him away.  

 Walter Benjamin in Selected Writings: 1935-1938 – p.149


...

“Tédio é um problema vital para os moralistas, uma vez que a metade dos pecados da humanidade são causados pelo medo do tédio.” 

 Bertrand Russell

“Se o sono é o ponto mais alto da distensão física, o tédio é o ponto mais alto da distensão psíquica. O tédio é o pássaro de sonho que choca os ovos da experiência. Um sussuro nas folhas o afasta.”  

 Walter Benjamin


Tuesday, January 18, 2011

Saturday, January 8, 2011

Necklace


Silver and ceramic fired on gas kiln.

I´m really loving the experience to work with silver. There are so many techniques to support creativity... I'd like to download all of them in my head, in my hands, with just one click! :-))

Thursday, January 6, 2011

Monday, January 3, 2011

Paul Solder - In memorian

1921 - 2011





In many ways, you're still here with all of us.
A real artist like you, never dies.



"In the spirit of raku, there is the necessity to embrace the element of surprise. There can be no fear of losing what was once planned and there must be an urge to grow along with the discovery of the unknown. In the spirit of raku: make no demands, expect nothing, follow no absolute plan, be secure in change, learn to accept another solution and, finally, prefer to gamble on your own intuition. Raku offers us deep understanding of those qualities in pottery which are of a more spiritual nature, of pots by men willing to create objects that have meaning as well as function." (Soldner, 1973)

Saturday, January 1, 2011

Horizon

 Glazed porcelain and silver bezel.

 BIRDS
by Weydson Barros Leal
 
Life
Pretending time
A line
That never ends
Let´s make of ourselves
Just hands
That can be held
Even time
When love is in sight
Loses the distance
Of its own time
(Love like a brilliant
When light is inside)